تولید علم
ما تاریخ خود را فراموش کرده ایم!
.بدون مقدمه بخوانید:
“غربی ها علم را از ما یاد گرفتند. شما به کتاب تاریخ علومِ #پیر_روسو نگاه کنید آنجا می گوید: چهار پنج قرن قبل، تاجری در یکی از کشورهای اروپایی به استادی مراجعه می کند و می گوید می خواهم فرزندم درس بخواند، او را به کدام مدرسه بفرستم؟ استاد در جواب می گوید: اگر به همین چهار عمل اصلی- جمع و ضرب و تفریق و تقسیم- قانع هستی، می توانی او را در هر کدام از مدارس کشور ما یا دیگر #کشورهای_اروپایی بفرستی. اما اگر بالاتر از آن را لازم داری باید او را به کشور اندلس یا به #مناطق_مسلمان_نشین بفرستی. این را پیرروسو می نویسد، این حرف من نیست.
#جنگهای_صلیبی به آنها کمک کرد تا از ما بیاموزند. هجرت دانشمندان آنها به این مناطق کمک کرد تا از ما بیاموزند. هجرت دانشمندان ما به مناطق آنها و منتقل شدن کتاب های ما به آنها کمک کرد تا از ما بیاموزند. یک روز آنها از ما یاد گرفتند و شاگرد ما بودند بعد شدند استاد ما .الآن هم ما از آنها یاد می گیریم و شاگرد آنها می شویم وبعد می شویم استاد آنها. ما نسل دانش پژوه و محقق و پژوهنده کشور ما بداند امروز اگر #برتری_علمی با غربی هاست، در آینده نه چندان دوری با #همت و اراده شما می توان کاری کرد که فردا آنها از شما یاد بگیرند.”
(مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاههای همدان 17/4/83)
? پی نوشت:
چقدر جای این مباحث در دانشگاه های ما خالی است…
دانشگاهیان ما #خودباختگی دارند و لذا در صدد تولید برنمی آیند. گاهی متاسفانه این خودباختگی در اساتید دانشگاه بیش از دانشجویان است. #خودآگاهی_تاریخی لازم است تا ابتدا شخصیت خود را بیابند و سپس با شجاعت تمام، دست به تحول یا دست کم نقد بزنند. یکی از #مقدمات_روحیِ تولید علم، این است که فرد توانایی ها و ظرفیت های خود را درک کند. درک این ظرفیت های واقعی است که به انسان شهامتِ نقد و #جسارت_تحول می دهد. گذشته ی ایران و اسلام بهترین منبع مطالعاتی برای این هویت یابی است.