شکر نعمت،نعمتت افزون کند
لئِنْ شَکَرْتُمْ لأزِیدَنَّکُمْ
اگر شکرگزار نعمتها بودید(نعمتهایم را) افزون خواهم نمود
+ #ابراهیم‘ 7
لئِنْ شَکَرْتُمْ لأزِیدَنَّکُمْ
اگر شکرگزار نعمتها بودید(نعمتهایم را) افزون خواهم نمود
+ #ابراهیم‘ 7
به مناسبت واقعه مباهله در 24 ذی الحجه سال نهم هجری?
✍ مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
✅ این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.
✅ بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت ویژه همراهان او (فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت میکند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در 24 ذیالحجه سال نهم هجری روی داد و آیه 61 سوره آل عمران به آن اشاره دارد.
✅ احتجاج به این واقعه، در سخنان امیر مؤمنان(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و سایر ائمه(ع) و حتی برخی اصحاب پیامبر(ص) یافت میشود.
✅ واقعه مباهله با نامه پیامبر(ص) به مسیحیان نجران و دعوت آنان به اسلام شروع شد و در نهایت با عقبنشستن نجرانیان و ایمانآوردن عدهای از آنان پایان یافت.
? پیامبر بعدها فرمود: سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله میکردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ میشدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش میشد و میسوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود میکرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمیماند و همه نصاری پیش از سال میمردند.(1)
————————–
(1) منتهی الآمال، ج1، ص182-184/ الارشاد، ج1، ص166-171
mafakher
14 ذی الحجه معجزه ی شق القمر توسط پیامبر(ص)، و شان نزول سوره ی قمر?
? معجزه شق القمر به اذن الهی به دست پیامبر اکرم (ص) در مکه و قبل از هجرت، انجام گرفت و مسلمانان چه شیعه و چه اهل تسنّن در این مطلب، شکی ندارند. قرآن مجید و روایات مستفیض (نزدیک به متواتر) بر این معجزه دلالت دارند.(1)
? داستان شق القمر از این قرار است که «مشرکان نزد رسول خدا آمدند و گفتند: اگر راست می گویی و تو پیامبر خدایی، ماه را برای ما دو پاره کن! فرمود: اگر این کار را کنم ایمان می آورید؟ عرض کردند آری ـ و آن شب، شب چهاردهم ماه بود ـ پیامبر از پیشگاه پروردگار تقاضا کرد، آن چه را خواسته اند به او بدهد، ناگهان ماه به دو پاره شد و رسول الله آن ها را یک یک صدا می زد و می فرمود: ببینید.»(2)
? بدین ترتیب در سال پنجم، قبل از هجرت، خداوند متعال چنین معجزه ای را به دست پیامبر اکرم (ص) جاری می کند. که ماه به دو نیم تبدیل شده، مردم آن را می بینند. سپس دوباره به حالت اول برمی گردد،
? هر چند مشرکین، طبق عادت شان، این معجزه را انکار کردند که این عمل(معجزه)، سحر می باشد. به دنبال این معجزه، آیات ابتدایی سوره قمر نازل می شود:
☀️ اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ. وَ إِنْ یرَوْا آیةً یعْرِضُوا وَ یقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ (3)
? قیامت نزدیک شد و ماه بشکافت. و اگر معجزه ای ببینند، روی بگردانند و گویند: سحری دائمی است.
پی نوشتها:
1. تفسیر المیزان، چاپ دوم، ج 19، ص 55، (با تلخیص و تصرّف).
2. تفسیر نمونه، چاپ بیست و دوم، ج23، ص 9.
3. سوره قمر، 1و2
? در روز غدیر چه گذشت⁉️
رهبرمعظم انقلاب ?
قضیه غدیر، در سفر حجةالوداع پیامبر اکرم (ص) در غدیر خم اتفاق افتاد.
? از کاروان بزرگ مسلمانان که در این سفر با پیامبر (ص)حج گزارده بودند،
بعضی جلو رفته بودند.
? پیامبر پیکهایی را فرستادندتا آنها را به عقب برگردانند و ایستادندتا آنهایی که عقب ماندهاند، برسند.
اجتماع عظیمی در آنجا تشکیل شد…
? بعضی گفتهاند نود هزار، بعضی گفتهاند صدهزار و بعضی هم گفتهاند صدوبیست هزار نفر در آن اجتماع حضور داشتند.
? در آن هوای گرم، مردم ساکن جزیرةالعرب – که بسیاری از آنها هم اهل بیابانها و روستاها بودند و به گرما عادت داشتند – طاقت نمیآوردند روی زمین داغ بایستند.
لذا عباهایشان را زیر پاهایشان میگذاشتند تا طاقت بیاورندو بایستند
? در چنین شرایطی، پیامبر اکرم(ص) از جای برخاست، امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام را از زمین بلند کردندو جلوِ چشم خلایق نگه داشتند و فرمودند:
✨من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه✨
✅ پیامبر در اینجا مسأله #ولایت
یعنی #حاکمیت_اسلامی را به طور رسمی و صریح مطرح میکند و امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان شخص، معین و مطرح مینماید.
? بنابراین، این روز،
اولاً روز #ولایت است؛
ثانیاً روز #ولایت_امیرالمؤمنین
علیه الصلاه والسلام است.
1379/1/6
امام محمد باقر علیه السلام میفرمایند:
آخرالزمان مردم ریاکاری پیدا میشوند که دائماً آیه قرآن و دعا میخوانند «وَ یَتَنَسَّکُونَ» اظهار مقدسی مآبی میکنند « حُدَثَاءُ سُفَهَاءُ » یک مردم تازه به دوران رسیده احمقی هم هستند. تنها چیزی که این مقدس مآبها به آن اعتنا ندارند، امر به معروف و نهی از منکر است.
⬅️ « لا یُوجِبُونَ أَمْراً بِمَعْرُوفٍ وَ لا نَهْیاً عَنْ مُنْکَرٍ إِلا إِذَا أَمِنُوا الضَّرَرَ » اینها تا مطمئن نشوند که امر به معروف و نهی از منکر کوچکترین ضرری به ایشان نمیزند، به آن تن نمیدهند.
⬅️ « یَطْلُبُونَ لأَنْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعَاذِیرَ » دائم دنبال این هستند که یک راه فراری برای امر به معروف و نهی از منکر پیدا کنند، یک عذری بتراشند که خوب دیگر نمیشود، دیگر ممکن نیست.
⬅️ « یُقْبِلُونَ عَلَى الصَّلاةِ وَ الصِّیَامِ وَ مَا لا یَکْلِمُهُمْ فِی نَفْسٍ وَ لا مَالٍ » دنبال آن عبادتهایی هستند که نه به جان، نه به مال و نه به حیثیتشان ضرر میزند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظیفهای ضرری به جایی میزند، دیگر آن را قبول ندارند. تا آنجا که میفرماید اگر نماز هم به کار یا حیثیت یا جانشان ضرر میزد، آن را رها میکردند.
⬅️ « کَمَا رَفَضُوا أَسْمَی الْفَرَائِضِ وَ أَشْرَفَهَا » همان طور که عالیترین وشریفترین فریضهها را رها کردند نماز را هم رها میکردند. آن عالیترین و شریفترین فریضهها کدام است؟ « إِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الاَْنْبِیَاءِ وَمِنْهَاجُ الصَّالِحِینَ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ » امر به معروف و نهی از منکر فریضه بزرگی است که سایر فرایض به وسیله آن بپا میشود.
? شهید آیت الله مرتضی مطهری
خـدای مهـربـان در آیـه ؛
فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ (صافات/103)می فرماید:
“ابراهیم،اسماعیل را برگونه اش انداخت!…”
و بعد هیچ نمی گوید،
توضیح نمی دهد
مـا می مانیم و یـک دنیـا انتظـار
این که خب بقیه اش … چه گذشت؟
چه شد؟
بقیه داستان را سکوت می کند و هیچ نمی گوید.
انگار خدا در قرآنش نمی خواهد سر بریدن اسماعیل را،
خنجر کشیدن ابراهیم را،
دل کندن پدر از پسر را به تصویر بکشد.
من می گویم نمی گوید
که رعایت حال بانویی را کرده باشد
که شبهای تنهایی اش را قرآن زیبا می کرد!!
برای شب هایی که می رسد به این آیه
من می گویم برای دل زینب(س) بوده
من می گویم خدا هوای دلش را داشته
خیلی …!!!
✅ استاد پناهیان:
? در قرآن کریم این عبارت، ده مرتبه از لسان انبیاء الهی بیان شده است:
« فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطیعُونِ»
یعنی تقوا داشته باشید و از منِ پیامبر خدا اطاعت کنید.
? اگر پیامبران میگفتند: «اطیعوا الله» (یعنی از خدا اطاعت کنید) معنایش روشن بود، اما اینکه امر به «اطاعت از ولیِ خدا»، بعد از امر به تقوا آمده است، معنایش این است که بین تقوا (که حفظ رابطۀ با خدا در مقام عمل است)
و اطاعت از #ولایت، ارتباط وجود دارد.
? یعنی ای مردم! اگر میخواهید مراقب رابطۀ خودتان با خدا باشید، باید از ولی خدا اطاعت کنید.
✅ یعنی ما برای حفظ رابطۀ با خدا، هم باید از خدا اطاعت کنیم و هم از ولیِ خدا.بین اطاعت از ولی خدا و تقوا چنان رابطۀ محکمی وجود دارد که اصلاً باید بگوییم متقی یعنی همان شیعه.
? امام صادق فرمودهاند: «متقین ما هستیم و شیعیان ما؛ قُلْتُ: «إِنَّ الْمُتَّقِینَ»؟
قَالَ: «نَحْنُ- و اللَّهِ- و شِیعَتُنَا»(کافی/2/420)
همان تقوایی که شرط قبولی اعمال است
(إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقین)
“خودش مشروط به ولایت است” یعنی سبب قبولیِ تقوا اطاعت از ولایت است.
? ? ?
✅ به عبارت دیگر، مغز و اصل تقوا، همان ولایتمداری است.
? پس حواسمان باشد که به گونهای سرگرم تقوا نشویم که از مغز تقوا که ولایتمداری است غافل شویم.
چرا که #امام_محمد_باقر(علیه السلام) فرمودند: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى: لَأُعَذِّبَنَ کُلَ رَعِیَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَایَةِ کُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ کَانَتِ الرَّعِیَّةُ فِی أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِیَّة؛
? یعنی خداوند فرموده است که من هر مسلمانی را که از کسی غیر از آن کسی که ما تعیین کردهایم اطاعت کند، عذاب خواهم کرد، هرچند که او یک مسلمان نیکوکار و باتقوا باشد.»
کافی/1/376
نهج البلاغه :
#شرح_حکمت 96
❣امام علیه السلام در این گفتار پربار خود به معیار و ملاک ارتباط با انبیا و اولیا اشاره کرده مى فرماید:
✨إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالاَْنْبِیَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ✨
?نزدیک ترین و شایسته ترین مردم به پیامبران، آنهایى هستند که از همه به تعلیماتشان آگاه ترند.
✨ثُمَّ تَلاَ: إِنَّ أَوْلَى النّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَهذَا النَّبِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا الاْیَةَ✨
? سپس حضرت علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود: شایسته ترین و نزدیک ترین مردم به ابراهیم آنها هستند که از او پیروى کردند و نیز این پیامبر و مؤمنان به این پیامبر.
✍ روشن است که منظور امام علیه السلام از علم و آگاهى در اینجا همان علمى است که دعوت به عمل مى کند و علم، اگر در عمق جان انسان نفوذ کند به یقین انسان را به عمل وادار مى کند.
✔️ زیرا ثمره درخت علم، عمل است و علم بى عمل نوعى جهل و نادانى است، اگر انسان، چیزى را به طور قطع باور کند و عمیقاً به آن معتقد باشد، بر طبق آن راه می رود.
خدا چه کسایی رو دوست داره؟؟?
من نه گروه رو دوست دارم?
❣❤️1 - نیکو کاران (انفاق کنندگان )
در راه خدا انفاق کنید و خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید و نیکى کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد).بقره : 195 .
❣❤️2- توبه کنندگان
همانا خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را (نیز) دوست دارد).بقره : 222 .
❣❤️3-پرهیزکاران
آرى کسى که به پیمان خود وفا کند و پرهیزگارى پیشه نماید، (خدا او را دوست مى دارد؛ زیرا) خداوند پرهیزگاران را دوست دارد).آل عمران : 76 .
❣❤️4-استقامت کنندگان
چه بسیار پیامبرانى که مردان الهى فراوانى به همراه آنان جنگ کردند، آنها هیچ گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان مى رسید، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد).آل عمران : 146 .
❣❤️5-توکل کنندگان
به (برکت ) رحمت الهى ، در برابر آنان مردم نرم (و مهربان ) شدى ؛ اگر تندخو وسخت دل مى بودى از اطراف تو، پراکنده مى شدند. پس آنها را ببخش و برایشان آمرزشبخواه و در کارها با ایشان مشورت کن ، امّا هنگامى که تصمیم گرفتى ، (قاطع باش و)بر خداى توکّل کن که خدا توکّل کنندگان را دوست دارد).آل عمران : 159.
❣❤️6-عدالت پیشگان
آنها بسیار به سخنان تو گوش مى دهند تا آن را تکذیب کنند؛ مال حرام فراوان مى خورند؛ پس اگر نزد تو آمدند، در میان آنان داورى کن ، یا (اگر صلاح دانستى ) آنها را به حال خود واگذار. و اگر از آنان صرف نظر کنى ، به تو هیچ زیانى نمى رساند؛ و اگر میان آنها داورى کنى ، با عدالت داورى کن ، که خدا عادلان را دوست دارد).مائده : 42 .
❣❤️8-پاکیزگان
هرگز در آن (مسجد به عبادت ) نایست !. آن مسجدى که از روز نخست بر پایه تقوا بنا شده ، شایسته تر است که در آن (به عبادت ) بایستى ؛ در آن مردانى هستند که دوست مى دارند پاکیزه باشند؛ و خداوند پاکیزگان را دوست دارد).توبة : 108.
❣❤️9-جهادکنندگان
خداوند کسانى را دوست مى دارد که در راه او پیکار مى کنند، گویى بنایى آهنین اند).سوره صفّ: آیه 4 .
Mafakher:
تفسیر سوره ی یس، آیه 6
☀️ لِتُنذِرَ قَوْماً مَّآ أُنذِرَ آبَآؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ.
? تا به مردم آن چه را به نیاکانشان هشدار داده شده، تو نیز هشدار دهی، پس آنان غافلند.
?پیام ها?
1- انذار، هدف بعثت انبیا است. «لتنذر»
2- انذار یک سنّت الهی است «ما انذر آباءهم» (گرچه با وجود آن باز هم مردم غافل بمانند.)
3- اساس و پایه تبلیغ و انذار باید تعالیم قرآن باشد. «تنزیل العزیز الرحیم لتنذر»
4- حتّی هشدارهای قرآن برخاسته از رحمت و مهر خداست. «الرحیم لتنذر»
? تفسیر نور/ جلد 7
شعار «سلام»
? یکی از شعارهای ما که مورد تهدید و خطر قرار گرفته است «سلام» است. اسلام دین صفا و صلح و خیر است، دین اخوت و برادری است. به همدیگر که میرسیم سلام میکنیم، یعنی من برادر تو هستم و تو برادر من هستی و من برای تو سلامتی و تندرستی را آرزو و دعا میکنم.
✅ در اسلام افشای سلام یعنی بلند سلام کردن سنت است، که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
? در معراج مقامات خیلی عالی را دیدم، سؤال کردم برای کیست؟ گفتند برای کسانی که اطعام طعام میکنند، دیگران را سیر میکنند، و دیگر اینکه بلند سلام میکنند، و سوم اینکه در شبها در حالی که دیگران در خوابند بپا میخیزند و نماز میخوانند.
✅ در سیره رسول خدا شنیدهاید که هیچ کس در همه عمر نتوانست بر پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) سبقت به سلام بگیرد. هرکسی که پیدا میشد، قبل از اینکه او سلام کند پیغمبر به او سلام میکرد.
? شهید مطهری، پانزده گفتار، ص 160-162
mafakher
Mafakher:
تفسیر سوره ی یس، آیه 5
☀️ تَنزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ.
? قرآن از جانب خداوند قادر مهربان نازل شده است.
?پیام ها?
✅ 1- خداوند نسبت به مخالفان، عزیز و نسبت به اولیای خود رحیم است. «العزیز الرحیم»
✅ 2- سرچشمه ی نزول قرآن، قدرت و رحمت است و کسی که به آن تمسک کند به عزّت و رحمت می رسد. «تنزیل العزیز الرحیم»
? تفسیر نور/ جلد 7
آیه ای که تنها امیر المؤمنین علی (علیه السّلام) به آن عمل کرد!
? ? داستان این بود که گروهی از مسلمانان به نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می رفتند و بدون بهره گیری از حضرت، وقت ایشان را می گرفتند. با نزول آیۀ نجوا (آیۀ 12 سورۀ مجادله) حکم بر آن شد که هر کس قصد داشتن جلسه با حضرت را دارد، باید ابتدا صدقه ای دهد و سپس به خدمت حضرت برود. با نزول این حکم تنها امیر مؤمنان علی (علیه السّلام) بود که به آن عمل کرد، و یک دینار را به ده درهم تبدیل نمود، و هر بار پیش از رفتن به خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم)، یک درهم صدقه داده و از حضرت کسب فیض می نمود. مسلمانان دیگر که تنها برای وقت گیری به نزد حضرت می رفتند با نزول این حکم از رفتن خدمت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) انصراف دادند تا چند روز بعد که با نزول حکمی دیگر (آیۀ 13 سورۀ مجادله) این حکم برداشته شد. (منابع: الخصال، ج 2، ص 574؛ درر الأخبار، ص 242؛ و تفاسیر متعدّد شیعه و سنّی)
? ? این حکم برای تمییز مؤمنان صادق و طالب کمال از مسلمانان دیگر بود، که تنها به دنبال وقت گیری و بیهوده کاری بودند.
? ? یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا ناجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقَةً ذلِکَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ أَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (12) اى کسانى که ایمان آورده اید! هنگامى که مى خواهید با رسول خدا نجوا کنید (و سخنان درگوشى بگویید)، قبل از آن صدقه اى (در راه خدا) بدهید؛ این براى شما بهتر و پاکیزه تر است و اگر توانایى نداشته باشید، خداوند غفور و رحیم است! أَ أَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ تابَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ اللَّهُ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ (13) آیا ترسیدید فقیر شوید که از دادن صدقات قبل از نجوا خوددارى کردید؟! اکنون که این کار را نکردید و خداوند توبه شما را پذیرفت، نماز را برپا دارید و زکات را ادا کنید و خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید و(بدانید) خداوند از آنچه انجام مىدهید با خبر است! (سورۀ مجادله)
Mafakher:
تفسیر سوره ی یس، آیه1 و2
☀️ یس.
☀️ وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ.
?یا، سین.
? سوگند به قرآن (محکم و) حکمت آموز.
?نکته ها?
✅ به گفته ی روایات، یس نام مبارک پیامبرصلی الله علیه وآله است.*تفسیر مجمع البیان.*
✅ کلمه «حکیم» هم می تواند به معنای ذوالحکمة باشد و هم به معنای محکم، نظیر آیه ی اول سوره ی هود که می فرماید: «اُحْکمت آیاته» یعنی آیات قرآن محکم است.
?پیام ها?
✅ 1- در قرآن باطل راه ندارد و تمام آن محکم و استوار است. «والقرآن الحکیم»
✅ 2- سوگند به قرآن آنهم از سوی خداوند، بیانگر عظمت و قداست آن است. «و القرآن الحکیم»
? تفسیر نور/ جلد 7
تفسیر سوره ی یس آیه3و4
☀️ إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ
☀️ عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ
? همانا تو از پیامبرانی. بر راه راست هستی.
پیام ها
✅ 1- در برابر هجوم تهمت ها و تضعیف های ناروا، حمایتهای صحیح و همه جانبه ضرورت دارد. «انّک لمن المرسلین»
✅ 2- مردان خدا در طول تاریخ تنها نیستند و در کنار سایر فرستادگان الهی هستند. «لمن المرسلین»
✅ 3 - راه پیامبر همان راه خداست. «انّ ربّی علی صراط مستقیم»*هود، 56.*، «انّک… علی صراط مستقیم» (راه مستقیم، راه خدا و رسول اوست.)
✅ 4- برای موفقیّت سه چیز لازم است: الف: برنامه مدوّن «قرآن حکیم» ب: مجری و رهبر آگاه «لمن المرسلین» ج: راه روشن. «صراط مستقیم»
? تفسیر نور/ جلد 7
#ڪلام_امیرالمومنین_علیه السلام:
منّت ننهادن، زیور احسان است
تَرکُ المَنِّ زینَةُ المَعروفِ
#میزان_الحکمه_ج_6_ص_241 ?
#ڪلام_امیرالمومنین_ع:
راستگو در آستانه #نجات و بزرگوارى است و دروغگو در لبه پرتگاه و خوارى…
تفسیر سوره ی غافر، آیه 61
☀️ أللَّهُ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الَّیْلَ لِتَسْکُنُواْ فِیهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِراً إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَی النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَشْکُرُونَ.
? خداوند کسی است که شب را برای شما قرار داد تا در آن آرام گیرید و روز را روشنی بخش ساخت؛ همانا خداوند نسبت به مردم لطفِ بسیار دارد ولی بیشتر مردم شکرگزاری نمی کنند.
?پیام ها?
✅ 1- عبادت و دعا به درگاه کسی رواست که آفریننده شب و روز و تأمین کننده نیازهای ماست. «اُدعونی… اللّه الذّی جعل لکم الّیل…»
✅ 2- شب برای آرامش و روز برای نشاط و تلاش است. «الّیل لتسکنوا فیه و النّهار مبصراً»
✅ 3- فضل خداوند در دنیا شامل مؤمن و کافر می شود. و کسی از خداوند طلبی ندارد آنچه می دهد لطف اوست. «لذو فضل علی النّاس»
✅ 4- نشانه ی فضل او آن است که با این که می داند اکثر مردم ناسپاسند، باز هم لطف خود را دریغ نمی کند. «لذو فضل علی النّاس و لکن اکثر النّاس لا یشکرون»
✅ 5 - اکثریّت، نشانه ی حقّانیّت نیست. «اکثر النّاس لا یشکرون»
✅ 6- خداوند منتظر شکر و سپاس ما نیست. ما وظیفه داریم او را سپاس گوییم. «لذو فضل علی النّاس و لکن اکثر النّاس لا یشکرون»
✅ 7- شب و روز دو نعمتی است که سزاوار شکر هستند. «جعل لکم الّیل… و النّهار… ولکن اکثر النّاس لا یشکرون»
? تفسیر نور/ جلد 8
قال الرضا علیه السلام:
وَ الله لَو اَنَّ قائِمَنا قامَ، یَجمَعُ الله إلَیهِ شیعَتَهُ مِن جَمیعِ البُلدانِ.
امام رضا علیه السلام میفرمایند:
به خدا سوگند، اگر قائم (عجل الله تعالی فرجه) ما، قیام کند، خداوند شیعیانش را از همه شهرهای جهان به سوی او گرد میآورد.
-بحار الانوار جلد 52 ص 291
« فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّکَ عَلَى الْحَقِّ المُبین »…
هنگامی که تنها شدی وبه دنبالِ تکیه گاه ِ امن بودی ، به من تکیه کن ..
⏪ تفسیر سوره ی غافر، آیه 56
☀️ إِنَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ إِن فِی صُدُورِهِمْ إِلَّا کِبْرٌ مَّاهُم بِبَالِغِیهِ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ.
? همانا کسانی که در آیات خداوند بدون حجّتی که برایشان آمده باشد به مجادله برمی خیزند، در سینه هایشان جز خود بزرگ بینی نیست که به آن نخواهند رسید، (و از مجادله خود نتیجه نخواهند گرفت) پس به خداوند پناه ببر که بی شک او شنوای بیناست.
?پیام ها?
✅ 1- از کوزه همان برون تراود که در اوست. سرچشمه ی جدال های بی منطق، تکبّر درونی است. «یجادلون…. فی صدورهم… کبر»
✅ 2- انگیزه ی مجادله با حقّ، خود بزرگ بینی است نه منطق. «بغیر سلطان اتاهم ان فی صدورهم الاّ کبر»
✅ 3- انسان اگر از خود مراقبت نکند، تکبّر تمام وجودش را می گیرد به نحوی که در دل او جز تکبّر هیچ چیز دیگر نیست. «ان فی صدورهم الاّ کبر»
✅ 4- کسی که بر اساس تکبّر، لجاجت می کند و منطق ندارد به هدف خود که ریاست و سروری است نمی رسد. «ما هم ببالغیه»
افتادگی آموز اگر طالب فیضی - هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
✅ 5 - معاشرت با متکبّر، دارویی جز پناه بردن به خدا ندارد. «فاستعذ باللَّه»
✅ 6- به کسی پناه ببریم که می شنود و می بیند (و قهراً توان یاری و خنثی کردن توطئه ها را دارد). «انّه هو السمیع البصیر».
? تفسیر نور / جلد 8